8x ANO pro franchising!
Když se řekne franchising anebo frančíza, mnoho lidí neví, oč vůbec jde. Pojem zcela určitě někdy slyšeli, ale neví nějak moc, o co se jedná, případně dost tápou. Nebo ví, o co kráčí a chtěli by jej využít. A my známe pozadí a kouzlo franchisingu i osmičku důvodů, proč říct franchisingu ANO!
Franchising se čte jako franšízing nebo frančízing. Je to marketingový systém, zaměřený na systém produktů, služeb a technologií. Tento marketingový systém je založen na součinnosti mezi dvěma subjekty (firmami, OSVČ), které jsou odlišné, jak v právním, tak i ve finančním smyslu. Tyto dva subjekty se ve franchisingu nazývají franchisor a franchisant.
Skryté síly franchisingu
Pojem „to franchise“ tedy značí udělení povolení k prodeji nějakých určitých produktů, anebo poskytování služeb, vždy v dané oblasti jedním subjektem jinému subjektu. U nás se pojmem franchising obecně rozumí dlouhodobá smluvní spolupráce mezi dvěma subjekty – franchisorem (poskytovatelem franschisingu) a franchisantem (odběratelem franchisingu).
Franchisor a franchisant
Franchisor je vlastník know-how, ochranné známky a franchisového balíčku daného systému. Oproti tomu franchisant je právnická či fyzická osoba, která podniká na základě prověřeného podnikatelského konceptu v rámci tohoto franchisového systému. Franchisant vždy podniká na vlastní pěst a nese riziko spojené s podnikáním. V rámci součinnosti těchto dvou subjektů franchisor poskytuje svému, franchisantovi určitou podporu, přičemž jej tím zavazuje k provozování určené a dané činnosti v souladu s koncepcí franchisingu. To vše na základě sjednané písemné smlouvy.
Díky tomu může každý franchisant využít
- obchodní název
- ochrannou značku
- služby této značky
- její know how
- další obchodní a technické metody
- včetně vlastnických průmyslových nebo intelektuálních práv
A to vše výměnou za finanční služby (mohou být přímé nebo zprostředkované) v rámci trvání zmíněné písemné smlouvy, v níž je určeno i období, pro něž franchising mezi dvěma subjekty platí, dle Evropského kodexu franchisingu.
Pro koho je franchising ideální volbou?
- pro toho, kdo se nerad podvoluje předepsaným pravidlům
- tomu, kdo objevil na soudobém trhu nějakou mezeru pro určitou činnost v něm
- pro osobu, jež má alespoň nějaké množství finančních i jiných prostředků pro podnikání
- oplývá též zkušenostmi v oboru, v němž hodlá podnikat
- v ideálním případě má rovněž nějaké stálé obchodní kontakty
- pro podnikatele, který se chce v počátcích své činnosti zaštítit zavedenou franchisingovou značkou, která nabízí možnost rychlejšího rozvoje
8 důvodů proč franchising ano
- Samotné slovo „franchising” znamená doslova „být svobodný”. A Franchising umožňuje určitou volnost v podnikání bez daných pravidel i svobodu ve vedení, spravování a řízení vlastní firmy.
- Dává možnost zkusit podnikat bez větších a nějak rozsáhlých vlastních finančních prostředků a s know how v činnosti na trhu, jež je zatím nepokryta.
- Lze v něm zúročit podružné a jiné zkušenosti z dalších oblastí a forem podnikání.
- Umožňuje využít vlastní zkušenosti s podnikáním jako takovým, ideálně v oblasti, na níž je zacíleno současné podnikání.
- V tomto kontextu dochází k využití dosavadně vytvořených stálých obchodních kontaktů.
- Zaštítění dobrou a kvalitní značkou franchisingu s vyšší šancí rozvoje podnikání.
- Využít možnost úspěšného a zavedeného systému odbytu výrobků, služeb nebo technologií.
- Mít zázemí ověřené metody vydělávání peněz, které se s úspěchem používají v mnoha oborech.
Franchising se v ČR rozvíjí od roku 1989 společně s hospodářskými (i politickými) změnami v zemi. To vše bylo možné díky zrušení státního monopolu a otevření trhu pro nové podnikatele doma i v zahraničí, spolu se založením České asociace franchisingu (ČAF) roku 1993. ČAF má za cíl podporovat rozvoj současných fungujících franchisových systémů a přitom tvořit příznivější podmínky pro rozvoj franchisingu jako dalšího způsobu podnikání. K těm nejstarším franchisovým systémům u nás patří Macdonald a OBI. Začátky a podmínky franchisingu v ČR nebyly ideální, dnes však i díky České asociaci franchisingu, je podnikání na základě franchisingových licenčních smluv v rozkvětu.
O podnikání si můžete přečíst rovněž v článku Život na vlastní pěst: Pozitiva podnikání.
Pavla Jelínková