Skutečně dělá váš věrnostní systém vaše zákazníky věrnými?
Pojem „věrnostní program“ zná již dnes každý. Při stoupajícím počtu hypermarketů nám začal růst také počet věrnostních karet v naší peněžence. V mnoha případech se však stalo, že funkce věrnostního programu přestala dávat smysl. Namísto toho, abychom jeli za určitým obchodníkem pro jasně danou výhodu, vytahujeme věrnostní kartu pro načtení bodů spíše náhodně, protože jsme zrovna v určitém obchodě. Věrnostní program plní správně svoji funkci jen tehdy, je-li přesně cílen na klienta, kterého naláká například i díky emailům. Věrností karta je účinným nástrojem pro věrností systém, ten by však měl mít promyšlenou strategii.
Problémy živnostníků
Spousta obchodníků, restauratérů, podnikatelů atd. si dennodenně láme hlavu nad tím, jak přilákat co nejvíce zákazníků a zvednout si tím svoje tržby. Kouzlo bezstarostného podnikání je však v tom, že se nehoníte stále za novými, ale pečujete o ty, kteří k Vám třeba jen 1x zavítají a Vy si je Vašim přístupem získáte tak, že se jim jinam už nebude chtít. Lákadla jako: „AKCE!!! SLEVA!!!“ na nás již pomalu přestávají působit. Všichni jsme přesyceni všelijakými výraznými nápisy na výlohách. Naopak věta typu: „U nás budete mít zvláštní výhody, protože si Vás jako zákazníka vážíme“ pohladí. Cítíme se najednou, že jsme důležití pro někoho, komu přinášíme zisk, ale také ho baví dělat nám radost. Odměníte-li zákazníka za nákup v určité hodnotě věrnostní kartou, určitě Vám rád vyplní formulář a Vy díky tomu získáte to nejcennější. Jeho email. Pak už je jen na Vás vymýšlet pro Vašeho klienta různá překvapení a tím si získat jeho náklonnost.
Věrnostní karta – jak na ni
Nejjednodušším způsobem je “ vybavit “ Vaše zákazníky, za nákup věrnostní kartou na určitou slevu při dalších nákupech. Tento systém funguje však jen do doby, než si i ostatní obchodníci, podnikající ve stejném oboru opatří také takové karty a zákazník získá i jejich kartu. V tu chvíli jeho motivace k nákupu u Vás opadá. Pokud si však dáte větší práci a při předání věrnostní karty necháte Vašeho klienta vyplnit leták s rozšířenými údaji o jeho osobě a nakonec Vám ještě do kolonky “ email “ jeho email napíše, máte vyhráno. Teď už je jen na Vás, jaký věrnostní systém pro Vašeho klienta připravíte.
Ten nejběžnější je sbírání bodů za nákupy a následné odměňování ve formě slev nebo dárků. Slevy můžete dát buď na výrobky, anebo je přímo odečítat z nákupu. Email je dnes běžně používaným komunikačním prostředkem a těžko budeme hledat ve svém okolí člověka, který minimálně 1x za týden neotevře svoji schránku. Většinou jsme ale díky nim zavaleni jen dalšími a dalšími informacemi. Když se mezi takovými emaily objeví jeden, který nás například po naší návštěvě v kavárně osloví, že nám děkuje, že jsme se stali držiteli jejich věrnostní karty a rádi by nás pozvali na páteční odpolední menu v podobě domácího jablečného koláče a Cafe Latté, bude takový email jiný než ty ostatní. Zmíníte-li se v emailu, že i za tuto návštěvu obdržíme body, které sbíráme, abychom si nakonec vybrali dárek, anebo uplatnili slevu, málokdo bude váhat, kam zajít v pátek odpoledne s kamarádkou.
Věrnostní program
Motivace. To je to, co nás lidi žene kupředu. Motivujte Vaše zákazníky a bavte se tím, jak jim děláte radost. Vaše podnikání Vás začne bavit, protože dělat radost druhým je naše přirozená potřeba a Vám se díky tomu bude i finančně dařit.
Zuzana Jasníková