Home Osobní rozvoj Prokrastinace – jak s ní zatočit?
Prokrastinace – jak s ní zatočit?

Prokrastinace – jak s ní zatočit?

555
0

Dobře se soustředit a zvládat pracovní povinnosti bez prodlev, je někdy obtížné. Stále jsou okolo nás nějaké ruchy – kolegové, telefonáty, emaily, sociální sítě a mnoho dalšího. Jak tomu čelit, a nenechat se rozptylovat při práci, neodkládat ty skutečně důležité úkoly za nepodstatné? Jak vyzrát na prokrastinaci, lidově odkládání práce?

 

Prokrastinace je, když…

Prokrastinace je značné a často chronické jednání, spočívající v neustálém odkládání plnění nepříjemných a jednotvárných povinností a pracovních úkolů na „později, potom, jindy“… Vědci a lékaři se shodují, že ohrožuje i psychické zdraví každého jedince. Toto odkládání nepříjemné a náročné práce bývá totiž jakýmsi ventilem pro vyrovnání se s úzkostí, která náročné povinnosti provází. Proto také prokrastinace často ústí ve stresující pocity viny ze ztráty produktivity a za rohem pak na svoji příležitost číhá psychická krize. Chronická prokrastinace může ve svém důsledku mít fatální důsledky a nepomáhají tomu ani mylné domněnky společnosti o lenosti, malé vůli nebo mizivých ambicích daného člověka.

 

Trocha historie nikoho nezabije

Pojem samotný pochází z latiny (procrastinatus), a pak byl poangličtěn (procrastination). V latině je výraz procrastinatus přídavným jménem, odvozeným od příčestí minulého slova procrastinare. To je složeninou přípony pro- (pro, na) a crastinus (zítřejší), vycházející ze slova cras (zítra).

 

V současnosti prokrastinace prochází velkým boomem. Silně skloňovaný výraz má emocionální náboj i pozadí. Ale není to skutečně jen odborné pojmenování lenosti, je to nemoc. Každopádně je prokrastinace velikým zlodějem času a sil, které bychom mohli věnovat něčemu smysluplnějšímu.

 

Jak na prokrastinaci vyzrát?

Každý má někdy dny dobré, někdy zlé. A v nich je pak plnění pracovních povinností na různé úrovni. To se prostě stává – někdy jsou výsledky průměrné, a jindy excelentní. A odkládání nepříjemných povinností je součástí lidské přirozenosti. Zkuste naši osmičku proti prokrastinaci a zatočte s ní!

 

Osmička proti prokrastinaci

 

  1. Rozložte si čas

Rozčleňte si čas, kdy se budete na daný úkol připravovat, kdy na něm pracovat a kdy jej dokončíte a zpětně zkontrolujete. Dané časy zkuste dodržovat. Každý jsme jiný a tak každému z nás vyhovuje jiný přístup k povinnostem. Najděte si ten svůj přístup a držte se jej.

 

  1. Eliminujte ruchy

Nenechte se rozptylovat a nastartujte své soustředění. Eliminujte okolní ruchy. Je to jediná cesta. Protože každá činnost potřebuje svůj klid a řád, ideálně seskládaný dle vašich propozic tak aby byla efektivní a účelná, bez zbytečného odbíhání. Vždy se maximálně koncentrujte na daný úkol, jako kdyby v tu chvíli nic jiného neexistovalo.

 

  1. Vytyčte si úkoly dle důležitosti

Před započetím práce si napište všechny povinnosti – nepříjemné i příjemné. Seřaďte je číselně dle důležitosti. A tím nejdůležitějším úkolem začněte. Pak každou dokončenou práci a úkol si odškrtněte. Vypadá to nejen úhledně, ale dodává pocit dobře odváděné práce, která ubývá a má smysl.

 

  1. Osekejte, a zjednodušte si činnosti

Zjednodušte a osekejte si práci na podstatu. Důležité je z ní „vypíchnout“ a vybrat to nejdůležitější a tím vždy začít. Postupně se prokousávat až na konec denního seznamu činností – od hlavní, přes podstatné až k těm méně důležitým.

Nedělejte najednou více prací, pak není ani jedna udělána pořádně. A naučte se říkat ne. Plné soustředění se na to, co je pro vás skutečně důležité, dává mnohem větší smysl.

 

  1. Mějte kolem sebe při práci pořádek

Mějte kolem sebe v práci pořádek – stůl, kancelář, dílnu, ateliér,…Pracovní prostředí velmi podstatné a není radno je podceňovat. Má poskytovat potřebné podmínky pro koncentraci při úkolech a práci. Ideálně ze svého prostředí a stolu odstraňte vše, co by vás mohlo od dané povinnosti nějak odvádět.

 

  1. Časté minipauzy

Během práce jsou důležité malé několikaminutové (5 minut postačí) pauzy, v nichž se napijete, dáte si jablko nebo jiné ovoce, nebo jen projdete okolo stolu. Tyto pauzy eliminují stereotyp a upadání do jednotvárnosti. Osvěží, povzbudí a práce může zdárně pokračovat dále! Dobrým bojem se stereotypem je daný úkol zpracovávat několika způsoby – něco na počítači, něco do bloku, a něco na nástěnku. Nápady přijdou třeba právě při chůzi okolo stolu

 

  1. Pomalu, ale důsledně

Postupujte pomalu, ale důsledně. Ukvapená práce bude mít efekt dle hesla „práce kvapná, málo platná“. Raději úkol zpracovávejte o hodinu déle, než ve spěchu a stresu. Obzvláště při kreativních činnostech je to důležité.

 

  1. Zahoďte obavy

Přestaňte se bát chyb. Každý je dělá. Abyste na to nezapomněli, je ideální mít nástěnku (korková je fajn) a na ní Motto na papíře: „Každý dělá občas chyby“. V případě rostoucích obav se na toto motto podívejte. Chyby dělají i vaši kolegové a nadřízení. A navíc – jakákoli chyba se dá napravit.

 

Pavla Jelínková

 

NEWSLETTER

Zajímá Vás osobní rozvoj? 

O inspirativních článcích Vás můžeme informovat prostřednictvím našeho newsletteru. Stačí zadat Vaši emailovou adresu níže.

Přihlášením k odběru souhlasíte se zásadami zpracování osobních údajů na našich stránkách. Vaše emailová adresa je u nás v bezpečí a používáme ji výhradně k rozesílce tohoto zpravodaje! Z odběru se můžete kdykoliv odhlásit.