Jaké máte možnosti neplacené propagace?
Ať prodáváte cokoliv v rámci produktů či služeb, máte určitě svůj styl oslovení klientů. Neznám přímo ten Váš, ale z mé zkušenosti hledá většina firem a podnikatelů své zákazníky pomocí plošného navolávání se snahou domluvit si schůzku nebo alespoň poslat nabídku emailem.
Tento systém je od lidí vnímán spíše negativně a většina telefonátů je o odmítnutí či končí ochotou nechat si poslat nabídku. Jeden můj bývalý šéf to přirovnával k házení špaget na stěnu – většina spadne, ale pár se jich přilepí. Existuje ale podstatně lepší a úspěšnější cesta.
Vím, o čem píši. Sám jsem pracoval 15 let jako obchodní zástupce a zákazníky naháněl postaru. Procházel weby a hledal vhodné klienty k oslovení, zpracovával kupovanou databázi, díval se po cestě autem kolem, zda neuvidím vhodnou firmu, kde se mohu pokusit prosadit. Byla to velká zkušenost a v té době jsem to bral jako jedinou danou možnost, však nějaké zakázky se mi vždy povedly a patřil jsem k nejlepším obchodníkům ve firmách. Nyní bych to takto už dělat rozhodně nechtěl.
Dnes k získávání nových klientů a prodávání produktů a služeb využívám internet. Popisovat veškeré nástroje, které na internetu využívám, by bylo na několik článků, zaměřím se tedy pouze na možnosti neplacené propagace. Za základ považuji mít funkční web a na něm s návštěvníky pracovat. Je třeba si předem uvědomit, že samotné zajištění návštěvnosti pro Vás nemá význam v okamžiku, kdy návštěvníka na webu něco nezaujme.
Jaké doporučuji nejlepší možnosti neplacené propagace?
Pravidelné natáčení videí a jejich umisťování na You Tube
Hlavním důvodem vhodnosti videí je fakt, že se rychle umísťují na předních místech vyhledávačů, pokud jsou cílené na správné klíčové slovo. Video také dokáže podstatně lépe zajmout Vašeho potenciálního klienta, než samotný text nebo fotka.
Velký vliv má i virální šíření založené na principu, kdy si mezi sebou předávají zprávy lidé na internetu. Zpráva může být formou souhlasu s myšlenkami uvedenými ve videu nebo s Vaší osobností. Důvod k šíření, ale může být i nesouhlas, špatné zkušenosti, vlastní názor na poskytované informace. Obě varianty zajistí, že jste vidět a i s negativní reakcí můžete pracovat.
Vhodně používaný e-mail marketing
Návštěvnost na web Vám dokáže zajistit posílání emailů na klienty z Vaší databáze. Tohle je stále nejúčinnější možnost, jak mít na správné stránce, správné lidi. Prakticky v každém Vašem emailu by měl být umístěn odkaz na Váš web a to nejen v patičce.
Zasílání upozornění na nový článek, video, aktualitu na webu, nově přidanou službu/produkt nebo mimořádnou nabídku řešte, co nejčastěji právě přes odkaz na Váš web. Samozřejmě účinek závisí na kvalitě Vaší databáze, jak s ní často komunikujete, jak Vás vnímají, jakou u nich máte důvěru.
Využití sociálních sítí
Další možností je publikování na sociálních sítích. Je třeba však vzít na vědomí, že nestačí návštěvníkům podsouvat zábavný obsah a věřit, že si hned u Vás něco koupí. I zde musí být vybudovaná marketingová strategie. Základem je obousměrná komunikace, kdy přidáváte příspěvky a lidé je hodnotí, komentují, sdílejí.
Příspěvky je vhodné pravidelně doplňovat o odkazy na Váš web. Vkládat můžete textové zprávy, obrázky s komentářem, videa či události. Za samozřejmost považuji umísťování informací o nových článcích na Vašem blogu i přidaných videí na Vašem kanálu YouTube.
Zpětné odkazy
Zbývá mi zmínit ještě čtvrtou efektivní cestu neplacené propagace na internetu a to jsou zpětné odkazy. Při budování odkazů je dobré si vytvořit seznam potenciálních míst, kde je umístíte. Význam mají známé a dobře hodnocené katalogy, ale i tematicky podobné weby. Budovat síť odkazů lze i prostřednictvím článků nebo psaním komentářů na diskuzní fóra. Své doporučení a názory ideálně doplníte odkazem na Váš vlastní článek či stránku, kde dané téma rovněž řešíte.
Varuji však před využíváním nabídek, kdy Vám někdo za úplatu nabízí rychlé zařazení do spousty seznamů. Toto počínání Vám nové zákazníky nepřinese, ani nezvedne hodnocení Vaší stránky.
Možností je samozřejmě daleko více, než zmíněné čtyři. Velký význam má také využívání placené propagace. Pokud uvedené možnosti zatím nevyužíváte, vyberte si jednu a s tou začněte. Platí totiž následující motto, kterým se řídím: „Jen vědět nestačí. Informací máme kolem sebe spousty, ale bez toho, abychom je používali v praxi, jsou nám vesměs k ničemu. Dokud naše znalosti, dovednosti i inspiraci od ostatních nepřetavíme v praktické konání, úspěšní nebudeme.“
Štěpán Musil