Online marketing? Už zase „spam“?
Kdo by to neznal. Eshop, kde si něco koupíte, stránky, kde si pořídíte online kurz, cokoliv, kde někde nenápadně ne/musíte zaškrtnout odběr novinek, a už to jede. Co chvíli máte v emailu něco děsně důležitého a ve výsledku se na to nakonec vybodnete, protože všechno to začne být otravné jako obtížný hmyz.
Takže se opět odhlašujete z odběru novinek…
V emailech pro potenciální zákazníky lze vyčíst trendy
Zatímco dříve byly tyto emaily většinou stručné, jasné a nadepisovány jako přes šablony „novinka tohoto měsíce, sleva, výprodej…“ a chodily v celkem příjemném módu cca 1 týdně, maximálně několik takových zpráv v měsíci, trendy poslední doby jsou jiné. Emaily jsou agresivnější nejen, co se týče jejich početnosti. Někdo se nežinýruje posílat své emaily každý druhý den, ale také z hlediska jejich ozvěny, kterou ve vás vyvolají. Končím? Nebo ne? Zakládám blog! Vy mě vážně nechcete číst? Tohle si nenechte ujít! Jedu na dovolenou…
A podobné výkřiky, jejichž vymyšlení dalo jistě velkou práci nebo za ní někdo zaplatil nemalé peníze kreativní hlavě, ale výsledek je jeden – o to více se to stává obtěžující! Celý efekt je pak podoben vykřikujícímu puberťákovi na facebooku. Běžnému a normálně zaneprázdněnému uživateli je úplně jedno, co pod takovým emailem je, i kdyby to byla devadesáti procentní sleva na zboží.
Bohužel se trendem této doby stává „býti vlezlý a půjčovat si titulky z bulváru“.
Už jen čekám, kdy začnou jednotliví experti, podnikatelé nebo provozovatelé eshopů posílat svá falešná parte ve snaze na sebe upoutat pozornost.
Chcete své budoucí zákazníky opravdu oslovit?
Pak zásadní heslo zní – Neobtěžujte, ale bavte a nabízejte něco hmatatelného!
Snižte frekvenci
Staré dobré pravidlo, dávat o sobě vědět maximálně 1 x týdně, by se mělo opět oživit. Není nic nepříjemnějšího než každé ráno odmazávat několik desítek emailů jen proto, že každý, u koho jsem kdy koupila čaj, tričko nebo krmení pro zvířata, usoudil, že pošle svůj emailing. Všímám si, že více moji pozornost poutají ti, kteří píší méně… ne ten, u koho začnu být po týdnu alergická na jeho jméno, protože ho právě posedmé odmazávám!
Uhlaďte tón
Zbavte svůj email přílišné naléhavosti, podbízivosti a velkého vykřikování. A také klišé typu, že pro vás máme něco, co nikde jinde nemají, že jsme nejlepší v celé republice a tak podobně. Už jen tato slova odradí drtivou většinu příjemců. Pište třeba tak, jak byste nabízeli danou věci své kamarádce, svému příteli nebo někomu, na kom vám záleží. Stručně, jasně a lehce vtipně.
Mějte CO nabídnout!
Dejte o sobě vědět až tehdy, máte-li opravdu co nabídnout. Věřte, že 10% sleva není žádná nabídka. Skvěle působí nejen víceprocentní slevy, ale také:
- Doprava zdarma
- Soutěž, odpovězte na email a můžete vyhrát…nákup/slevu/zboží (klient pouze klikne na „odpovědět“ a je součástí dění)
- Dárkový poukaz pro někoho jiného v případě nákupu u vás
- Akce 1 + 1
- Představení novinky ve vaší produkci
- Zahájení výprodeje či akčních slev
TIP: Jedna nejmenovaná firma, obchodní řetězec s potravinami provozující i online prodej s dovážkou do domu, posílá svým bývalým klientům, kteří zanechali adresu, každé tři měsíce email s tím, že „chyběli jste nám, pojďte si zase nakoupit, posíláme vám 300 Kč slevu na další nákup“. Velmi motivující i v případě, že byste jinak do tohoto obchodu ani nešli…
Emaily jsou v podstatě, i když jsou vyžádané, tak trochu spamem v našich schránkách. Protože na ně ne každý den máme náladu. Zaujmou tedy opravdu pouze v tom případě, pokud je otevře i člověk BEZ NÁLADY.
Mějte to na paměti… a pochlubte se, jaký email vás přesvědčí o tom, že ho máte otevřít, ačkoliv na něj nemáte vůbec náladu?
A jaké emaily naopak nesnášíte?
Renata Petříčková