Pracujte efektivně. Neztrácejte čas
Najděte cestu ven ze začarovaného kruhu neefektivní rutiny vašeho pracovního dne dříve, než se dostanete do spáru nebezpečného stresu. Získejte kontrolu nad svými pracovními závazky, dosáhněte vámi vytyčených cílů a začnete si užívat každý den svého život.
Stanovte si priority
Stanovení priorit je úzce spjaté s tzv. time managementem a dává to smysl. Nejde jen o jakousi zázračnou formulaci či prázdná slova. Plánování pracovního času je klíčové a závisí na tom bez nadsázky celý život. V mnoha společnostech je časové plánování nedílnou součástí pracovního dne každého zaměstnance, kdy v praxi to může vypadat tak, že směna začíná poradou, na které se přesně vymezují časy pro různé činnosti, probírají se změny, plánují se přestávky, školení. Snahou je správně rozvrhnout a naplánovat čas. Jenže práce s časem a prioritami je umění. Pokud nejste součástí společnosti, ve které je zavedený time management nebo pracujete sami na sebe, je možné, že nedokážete být sami sobě dobrým „časovým manažerem“. Základní rada zní: Dělejte věci v pořadí podle jejich důležitosti. Co když ale nedokážete pořadí jejich důležitost určit?
Přihlaste se do kurzu
Jednou z možností, jak zvládnout time management, je přihlásit se do kurzu. Ovládnutí metody time managementu vám může změnit život, jelikož se naučíte dobře si organizovat čas, což je důležité nejen pro vrcholový management, ale pro každého pracovníka bez rozdílu věku a profese. Kvalitní kurz time managementu vás naučí organizovat si pracovní i mimopracovní čas, naučíte se soustředit, minimalizovat vyrušování a adekvátně reagovat na podněty, které se ve vašem životě objeví. Poznáte sami sebe. Na druhou stranu ale nemůžete očekávat, že z vás několikahodinový kurz udělá dokonalého organizátora času. Musíte chtít především vy sami. Teoretické pochopení time managementu je pouze prvním krokem, dalším a mnohem podstatnějším je jeho implementace. Dobrou zprávou je, že existují i školení k nasazení time managementu do života.
Minimalizujte stres
Stres je velmi nepříjemný, nedovoluje nám dělat správná rozhodnutí a co je nejhorší – dlouhodobý stres je životu nebezpečný. Z toho důvodu bychom měli stres minimalizovat a pokud v něm už jsme, měli bychom se snažit z něj co nejrychleji dostat. Pomocníkem nám může být time management, ale je ironií, že stejně tak nás může plánování času do stresu dostat. Pokud člověk nemá s plánováním času zkušenosti a mylně se domnívá, že musí plánovat 100 % svého času, dostane sám sebe pod velký tlak a bude ve stresu. Začarovaný kruh? Nikoliv. Klíčem je správné plánování, kdy základním principem je plánovat max. 60 % času a zbylých 40 % si nechat na operativní řešení problémů, které se v průběhu dne vyskytnou. Byly pro vás informace o efektivním plánování času přínosné? Podívejte se na další tipy týkající se time managementu.
Autor: Linda Tomsa Kalašová