Prokrastinaci dejte červenou, efektivitě zelenou
Čas je nejdražší komoditou na světě. Je to to nejcennější, co máme. Přesto s ním mnozí plýtvají a neuvědomují si, že promarněný čas už nikdo nikdy nevrátí. Jak nakládat s časem, aby ho bylo promarněno, co nejméně? Jak pracovat, učit se i uklízet efektivněji? Jak si zorganizovat průběh celého dne? Na tyto a další otázky přináší odpovědi dnešní článek.
Neplýtvat časem je velmi těžké. Ať už jsme ve škole, v práci nebo doma, je nutné mít vše zorganizované, naplánované a úkoly řešit efektivně. V opačném případě přichází na řadu prokrastinace, odkládání problému a výčitky, které se v průběhu dne násobí. Pojďme se podívat na pár tipů, jak si zorganizovat čas.
Mějte časový limit aneb konec prokrastinace
Základem organizace je mít časový limit. Abyste nějaký úkol zvládli snadno a rychle, stanovte si pro jeho vyřešení pevnou dobu. Jen tak docílíte úspěšného dokončení. Pamatujte, že lhůta vás bude motivovat a zároveň dopomáhat k efektivitě.
Bez stanoveného „deadlinu“ byste se konce nikdy nedočkali. Vše je totiž stále možné zlepšovat. Lhůta však stanovuje, kdy je práce hotová. Následné zdokonalování po uplynutí doby již není možné, ovšem neznamená to, že úkol není splněn.
TIP: Pro dodržení časového limitu můžete vyzkoušet metodu „cukru a biče“. Pokud vše stihnete tak, jak máte, slibte si odměnu. V případě opaku se „potrestejte“.
Utřiďte si priority a nebojte se outsourcingu
Zapomeňte na dříve vyzdvihovaný multitasking a plně se vždy věnujte jedné věci, jednomu danému problému, jednomu úkolu. Až po zhotovení se pusťte do další práce.
To, jak si zorganizujete čas, je jen na vás. Utřiďte si priority. Pro vás nepodstatné převelte na jiné. Sami dělejte jen to, co opravdu musíte. Nebaví vás uklízení? Najměte si paní na úklid. Nenapíšete kloudnou souvislou větu? Přenechejte teorii na spolužákovi a sami se raději věnujte praktické části.
TIP: Nebojte se za čas zaplatit. Dělejte jen to, v čem jste dobří a co vás dál posune. Ostatní outsourcujte i za cenu peněz. Zbylý čas můžete využít efektivněji.
Nerozptylujte sebe, své okolí ani pracovní prostředí
Při práci se nerozptylujte. Pokud vás hudba povzbuzuje k lepším výkonům, poslouchejte jí. Pokud vás ale odvádí od práce, vypněte ji. Ano, zní to logicky, přesto to mnozí neudělají.
Při úkolu je nutné soustředit se pouze na daný úkol. Internet, soukromé telefonáty a mnohé další rozptylující prvky je nutné eliminovat. V soustředění je síla, respektive efektivita.
TIP: Nejen vypnutá hudba vám dopomůže k lepším výkonům. Čisto mějte na svém pracovním stole a vše také řešte s čistou hlavou.
K větší efektivitě vám dopomůže i rychlost a výstižnost. Snažte se jednat bez zbytečných řečí. Při práci se vnitřně motivujte, soustřeďte se na cestu a vše řešte po menších krůčcích. Velkým pomocníkem je tzv. „to do list“, a to ať už denní, týdenní či měsíční, nebo myšlenková mapa. Ta vám usnadní ve škole, v práci i v zaměstnání. Pokud nevěříte, pak se přesvědčte v článku Dokáže myšlenková mapa pomoci v byznysu?
K úkolu se stavte pozitivně, ovšem zároveň nezapomeňte, že pro úspěch je nutné vystoupit ze své zóny komfortu. A nejdůležitější nakonec: „Co můžete udělat dnes, neodkládejte na zítra.“ Máte-li své vyzkoušené tipy, jak si lépe zorganizovat čas, pak neváhejte a inspirujte ostatní v diskuzi.
Simona Podobová