SWOT analýza pro nepodnikatele
Podniky mají různé nástroje jak zlepšovat a plánovat svou strategii. Jedním z nich je tzv. SWOT analýza, která se koncentruje jak na vnitřní charakteristiky, tak na vnější prvky a pomáhá při dlouhodobém plánování. Tento instrument je však tak účinný a komplexní, že by byla škoda, nechat jej působit pouze v ekonomické branži. Pojďme si jej převést i do našeho soukromého života jako pomoc v našem osobním rozvoji.
Význam 4 písmen
Zkratka SWOT je tvořená písmeny anglických slovíček, která znamenají:
- silné stránky Strengths
- slabé stránky Weaknesses
- příležitosti Opportunities a
- hrozby Threats.
Kolikrát si člověk v životě opravdu sedne a zamyslí se nad těmito věcmi? Možná jen sem tam a ne zrovna systematicky, z čehož pak nemohou vyplynout ani žádné ucelené výstupy. Vyhraďte si tedy konkrétní čas, vezměte si papír a tužku a zamyslete se nad těmito čtyřmi kategoriemi pořádně. Než začnete, uvědomte si, že při tomhle cvičení je skutečně důležité nelhat, jinak tato analýza ztrácí smysl. Nepřidávejte si žádná pozitiva, která skutečně nemáte, ale ani náhodou žádná negativa – vy, kteří se přeceňujete, nebo podceňujete (což děláme zřejmě všichni).
Co tam patří?
V silných stránkách se mohou objevit nejen vaše vlastnosti, ale také vaše úspěchy, vaše pozice, kde se v životě nacházíte, nebo stav vaší mysli. Stejně tak do slabých stránek můžete připsat jací jste, čeho se vám nepodařilo dosáhnout, co se vám nepovedlo a vaše negativní pocity. Obě kategorie by si zasloužili nejméně deset odrážek. Některé z vás překvapí, jak je tento úkol těžký, ale není kam spěchat, určitě to po intenzivní úvaze zvládnete. Ale tak jako dovnitř by se měl člověk dívat i směrem ven a pozorovat okolí, to nás dovádí k externí analýze příležitostí a hrozeb. Těch si sepište alespoň 5 z každé kategorie. Příležitosti mohou zahrnovat vaše plány, sny, přání, cíle, může se jednat o příležitosti vztahové, pracovní, sportovní, zájmové, nebo třeba příležitosti v osobnostním růstu. Mezi hrozby naopak patří věci, události a lidé, kteří by nějakým způsobem mohli zabránit vašemu růstu, kteří by mohli způsobit váš nezdar. Nenechte se ale zmýlit, i tyto vnější vlivy se dají vámi ovlivnit: přihláškou na VŠ si vytvoříte příležitost, iniciativním kontaktováním přítele zmírníte hrozbu rozpadu přátelství atd.
Už jen tím, že si SWOT analýzu vyplníte, se o sobě dozvíte mnoho. V tuto chvíli začínají podniky přemýšlet, kterou zvolit strategii:
- příležitosti + silné stránky
- příležitosti + slabé stránky
- hrozby + silné stránky
- hrozby + slabé stránky
Volba je na vás
Ve vašem osobním případě nemusíte brát SWOT analýzu tak striktně, ale můžete se zamyslet, jestli chcete věnovat více času rozvoji svých silných stránek, kterých a jak, nebo budete raději pracovat na odstraňování svých slabých stránek. Následně je dobré si uvědomit své příležitosti a vyhodnotit, které chcete „chytit za pačesy“ a popřemýšlet, zda můžete sami nějaké nové vytvořit. Konkrétně sepsané hrozby vás pak mohou přimět vymyslet si záložní plány, nebo jak se daným hrozbám vyhnout, nebo je případně úplně rozložit. Největším plusem bude, že už na vše budete připraveni dopředu. Při zhodnocování příležitostí a hrozeb zkuste vždy myslet na své silné a slabé stránky a zapojit je do vašeho dlouhodobého plánování, čímž využijete potenciál SWOT analýzy a její komplexnost. K výsledkům se pravidelně vracejte, nejen pro kontrolu, ale také kvůli aktualizaci a zejména, abyste si tento kompletní obraz svého vývoje neustále připomínali a ten vám tak pomohl řídit efektivněji váš život.